چگونگی تاثیر رنگ و نور بر یکدیگر
نوشته شده توسط : شرکت تجارت طلایی عمان

چگونگی تاثیر رنگ و نور بر یکدیگر: نور مصنوعی می تواند تاثیرات غیرمنتظره‌ای بر روی رنگ اسباب و اثاث و پارچه ها بگذارد و لامپهای رشته ای که عمده نور خود را در طیف نوری از گستره زرد تا انتهای قرمز می تابانند باعث می‌شوند تا هر چیزی که به واسطه آنها روشن می شود رنگ زرد بگیرد ، بنابراین رنگ آبی حالتی مایل به سبز به خود بگیرد ، رنگ قرمز حالت نارنجی پیدا می کند و سفید به صورت کرم در می آید.

چگونگی تاثیر رنگ و نور بر یکدیگر

لامپهای هالوژنی نیز که رشته ای اند نوری سفیدتر تولید می کنند اما هنگامی که کلید تنظیم نور روی درجه کم باشد این لامپ ها نوعی درخشندگی مایل به قرمز به خود می گیرند. نور مهتابی نوری است سفید درخشان و سرد که می تواند به نحو آزار دهنده‌ای عقیم و سفید باشد. اما لامپ‌های مهتابی فشرده جدید درخشندگی گرم تری از خود بروز می دهند که کاملاً با روشنایی لامپ های رشته ای قرابت دارد .

برای اجتناب از دوگانگی رنگ در اتاقی که در طول روز و شب مورد استفاده قرار می گیرد رنگ رومبلی ها قالیچه ها پرده ها و پوشش رنگ دیوار را در یک دوره زمانی ۲۴ ساعته تحت تاثیر تمام شرایط نوری مورد بازرسی قرار دهید یک تخته چوبی یا تخته سه لایه به ابعاد چند متر مربع را به همان رنگی که برای رنگ کردن دیوارها در نظر دارید در آورید و آن را در تمامی اوقات روز و شب تحت نظر بگیرید تا مشاهده کنید که نور چگونه بر آن تأثیر می گذارد .

نورچگونه بر رنگ تاثیر می گذارد؟

۱ - دیوار های کم رنگ نور طبیعی را منعکس و در اتاق پخش می کند رنگ های تیره تر نور را جذب می‌کنند و فضا را بسته جلوه می دهند

۲  - سقف سفید منعکس کننده خوبی برای نورهای طبیعی و مصنوعی است

۳ - رنگ های انتهای طیف گرم مثل زرد و کرم می‌تواند سردی نور شمالی را کاهش دهد در حالی که رنگ های سرد تر مثل آبی و سبز در نور مستقیم آفتاب خیره کننده هستند

۴ - هر رنگ با توجه به شرایط نورپردازی متفاوت در طول روز سایه های متفاوتی به وجود می آورد که اشیای داخل اتاق را تحت تاثیر قرار داده نور آن ها را در فضا منعکس می کند حتما این نکته را هنگام انتخاب رنگ دیوار پرده اشیای بزرگ موجود در اتاق مورد توجه قرار دهید

۵ -  رنگ آمیزی کردن فضا می تواند حالت خاصی ایجاد کند اگر برای رنگ آمیزی دیوارهای منزلتان آمادگی ندارید با استفاده از پرده ها یا اشیای رنگی می توانید به دیوار کرم یا سفید تان رنگ بدهید پیش از شروع به کار تاثیرات روانی رنگ مورد نظر را مورد بررسی قرار دهید تا به بهترین نتیجه دست یابید.

تاثیرات روانی رنگ ها

رنگ زرد: زرد رنگی شاد است که احساس سلامتی را تقویت کرده کارایی انسان را افزایش میدهد.

رنگ آبی: آبی رنگی تسکین دهنده است که آرامش بخش اعصاب بوده و خواب آور است .

رنگ قرمز : قرمز رنگی تحریک کننده و پویاست و هر جا که به کار رود نیروی فعالیت را تقویت می کند.

رنگ سبز : سبز رنگی از موزون و یاد آور طبیعت و در مجموع گرم نشاط بخش و زمینی استک

رنگ بنفش: بنفش با در نظر گرفتن اینکه متمایل به آبی باشد یا قرمز آرامش بخش یا هیجان برانگیز است.

انتخاب نورپردازی مناسب در فضای اتاق پذیرایی

اتاق پذیرایی با وجود فرش دستبافت و مبلمان خوش طرح و رنگ سیمای جذاب پیدا می کند و نور رسانی به وسیله ی چراغ های تزیینی پایه دار و شمع شکوهمندی آنرا افزون می سازد. ضمن آنکه بازتاب نور ها در آینه های بزرگ روشنایی محیطی را چند برابر می کند آباژور تزیینی با رویه نیمه شفاف و لامپی پر نور همچون یک اثر هنری می‌تواند در گوشه ای از اتاق خودنمایی کند و روشنایی متمرکزی را منعکس سازد.

انتخاب ابزار مناسب طراحی نورپردازی یک اتاق گام اول از سلسله مراحلی است که باید در مسیر طراحی نور خانه پیمود . پس از شناسایی نیازهای نوری یک اتاق گام بعدی برآورده کردن آن نیازهاست ، این کار اغلب با استفاده از تمام روش های نورپردازی فضا صورت می گیرد و برنامه ریزی دقیق احتیاج دارد، به علاوه کمی تجربه هم در این بخش لازم است و کمک خواهد کرد.

وقتی از نوع نورپردازی و مقدار نور مورد نیاز در یک اتاق آگاه شدید می‌توانید چراغ ها و ابزار هماهنگ نیازتان را انتخاب کنید در این بخش احتیاج به محاسبات پیچیده نورپردازان حرفه ای نداریم و اندکی آشنایی با انواع لامپ ها و چراغ ها پایه‌های موجود به شما کمک خواهد کرد.

کیفیت نور پراکنی نمای اتاق میزان استقامت و نوع نوری که هر یک از ابزارها در اختیارتان می گذارند به خوبی در نظر بگیرید در ضمن به این نکته توجه داشته باشید که هیچ نوری نمی تواند به صورت تکی پاسخگویی همه نیازها و اهداف باشد.

 

ابزار نورپردازی در همه انواع اشکال اندازه ها و سبک های قابل تصور وجود دارند و از مواد بسیار متنوعی ساخته شده اند در واقع امکان انتخاب در این زمینه نامرد بوده است چیزی به اسم انتخاب کاملاً صحیح وجود ندارد اما می توان همه این گزینه ها را به سه دسته کلی تقسیم کرد : نور محیطی ، نور موضعی ، متمرکز و نور تزیینی.

توجه داشته باشید که در زمان نور پردازی یک فضا باید اغلب مجموعه ابزاری از یکی از این گروه‌ها را انتخاب کرد تا محیطی با نورپردازی متعادل و زیبا به دست آید چراغ های متعدد و ناپیوسته نور کافی را در طول شب در اتاق نشیمن منتشر می‌کنند هنگام روز نیز نور طبیعی از طریق پنجره ها به درون می تابد و نیازی به روشن کردن لامپ احساس نمیشود اگر لامپ های کم مصرف برای جذاب کردن محیط کنج اتاق کنج اتاق خود را که با میز چای کرده‌اید را میتوان دو منبع نوری قرار داد که علاوه بر روشن ساختن فضا بر جذابیت محیطی نیز تاثیر گذار باشد.

استفاده از سبک و ویژگی های چراغ برای نورپردازی

در نورپردازی موضعی می توان از دامنه گسترده‌ای از چراغ های سربالا تا آباژورهای رومیزی استفاده کرد. برخی اوقات این گونه از چراغ ها خود به نحوی یک اثر هنری محسوب می‌شود. جدای از این امر می توان از آن ها بر حسب سبک و ویژگی های چراغ برای هرگونه نورپردازی استفاده کرد.

از چراغ خواب و آباژور های سربالا می‌توان برای ایجاد نور محو استفاده کرد، در حالی که چراغ های رو به پایین و آباژور های معمولی اغلب سایه ایجاد می کند و همین امر آنها را برای ایجاد نور متمرکز و نور دقیقتر برای محل کار مناسب می سازد.چراغ های متحرک را می توان به سادگی جابجا کرد و نصب آنها به ابزار و وسایل پیچیده ای نیاز ندارد شما تنها باید سیم چراغ را به پریز برق بزنید. 

چراغ های قابل جابجایی به دو دسته عمده تقسیم می شوند:

لامپ های سربالا و لامپ هایی که ایجاد سایه می کنند. واژه لامپ اغلب برای حبابی که نور تولید می کند استفاده می شود .چراغ های سربالا را می توان در اتاق هایی با سقف های بلند استفاده کرد این نوع چراغ ها در چنین فضایی یک منبع نوری مناسب ایجاد می کند.

با به کارگیری این چراغ ها می توان از سقف به عنوان یک سطح منعکس کننده بزرگ برای ایجاد نوری پخش و محاط استفاده کرد ، البته در صورتی که سقف به رنگ سفید یا رنگ روشن دیگری باشد ؛ زیرا رنگ های تیره نور را جذب میکند .

ارتفاع این گونه چراغ ها و اباژور ها به میزان تراکم و کیفیت نوری که چراغ تولید می کند و پس از برخورد با سقف منعکس می شود بستگی دارد چراغ هایی که به سقف نزدیک اند نوری متمرکز تولید می کند در حالی که آنهایی که از سقف دوراند نوری خفیف تر و پخش تر را بازتاب می دهند.

به طور کلی هر چه فاصله بین چراغ سر بالا و سقف بیشتر باشد نور گسترده تری ایجاد می شود لامپ ها اغلب از پایه تشکیل می شوند که یک سوکت یک حباب و یک رشته سیم روی آنها قرار دارد داخل لامپ اغلب در میان پایه و پوشش مخفی شده است و ماده ای که پوشش را می سازد کیفیت و کمیت نور لامپ را تعیین می کند .

زیبایی و تنوع لامپ به طراحی همین بخش بستگی دارد زیرا پایه و پوشش را می توان از انواع مواد و با فرم دهی متنوع ساخت و انواع تزیینات سبک های مختلف را در آنها به کار برد البته پوشش می تواند نور را به هر طرف هدایت کند اما در اغلب موارد نور به سمت پایین هدایت می شود تا به یک منبع نور رسانی مناسب حاصل شود .

هرچه گوشه بزرگتر باشد گستری نوری که از منبع ساطع می شود بیشتر خواهد بود در آشپزخانه های بزرگ بخش غذاخوری نیز با آن همراه شده راهکار خوب برای تامین نور مناسب داشتن نورهای موضعی است به نحوی که هم فضای روی کابینت ها به طور خاص روشن باشد و هم فضای روی میز روشنایی مطلوب برای راهرو های تاریک و طولانی لامپ های توکار سقفی است.





:: برچسب‌ها: چیدمان و سبک شناسی , فنگ شویی , رنگ شناسی , مدرسه معماری ,
:: بازدید از این مطلب : 32
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: